Even een kort berichtje tussendoor. Ik las een artikel in de nieuwsbrief van NLO Shieldmark, een merkenbureau waarmee ik als advocaat veel samen werk. Dat artikel ging over het nieuwe merk dat Nintendo heeft ingediend in Japan: het geluid van een klinkend muntje dat te horen is al Mario muntjes verzamelt. Dit geluid zei mij eerst niets, maar het thuisfront wist mij haarfijn uit te leggen hoe het klonk. Het is wat lastig om dat hier duidelijk te maken, maar op YouTube bestaan zelfs filmpjes waarin dit specifieke geluid wordt afgespeeld. Het werd mij duidelijk dat dit een zeer herkenbaar geluid is, maar is het dan ook een merk?

Geluid als merk

Hoewel we er misschien niet meteen aan denken, kunnen geluiden heel goed als merk werken. Denk maar eens aan de reclame op TV. Hoeveel merken kun je niet raden met je ogen dicht, alleen door het horen van de tune? Voor diegenen die nog een leuk tijdverdrijf voor de zaterdagavond zoeken: op Markethings.net trof ik een leuk filmpje met geluidsfragmenten.

In tegenstelling tot Japan konden geluiden in Europa allang als merk worden beschermd. Desondanks was bescherming als merk ook in Europa niet voor alle geluiden weggelegd, ook al waren zij prima in staat om de producten of diensten te onderscheiden. De eisen voor inschrijving gooiden vaak roet in het eten.

Inschrijving van een merk gebeurt in een openbaar register, voor iedereen te raadplegen. Voor iedereen moet dus duidelijk zijn wat er precies is ingeschreven en wat precies als merk is beschermd. Volgens de oude regelgeving moest het merk daarom op grafische wijze worden weergegeven.  Wat betekende dat nu voor geluidsmerken? Die konden alleen in het merkenregister worden geregistreerd met behulp van een in maten verdeelde notenbalk, met daarop onder meer een muzieksleutel, noten, rusten etc. Voor een geluid dat niet uit muziek bestaat, wordt dit een lastige exercitie. In Europa werd ook wel geaccepteerd dat een merk in de vorm van een fonogram werd ingediend.

Eisen inschrijving merk versoepeld

Ondertussen heeft de technische ontwikkeling natuurlijk niet stilgestaan. De wetgever heeft ingezien dat de eis van grafische weergave nogal verouderd is en heeft deze daarom in de gewijzigde regelgeving voor Europese merken, die op 23 maart jl. in werking trad, geschrapt. Voor Europese merken zal deze verruiming vanaf 1 oktober 2017 ingaan. De enige eis die dan nog aan de registratie van Europese merken wordt gesteld, is dat die registratie duidelijk en nauwkeurig is, zodat met zekerheid kan worden vastgesteld wat het merk is dat wordt beschermd. De moderne technieken bieden allerlei nieuwe mogelijkheden om geluiden als merk te registreren. Of het nu gaat om het geluid van het muntje in de Mario games, of het geluid van de ronkende motor van Harley Davidson.

Merk is herkenningsteken

Het moet natuurlijk wel om geluiden gaan die in staat zijn om de producten of diensten van een ondernemer te onderscheiden. Door het horen van het geluid zal de consument in staat moeten zijn de producten of diensten te herkennen. Het geluid moet, met andere woorden, onderscheidend vermogen hebben. Of dat zo is, hangt enerzijds af van de producten of diensten die moeten worden herkend, en anderzijds van het publiek dat hiermee in aanraking komt. Zo kan ik mij goed voorstellen dat het geluid van een klinkend muntje heel goed als herkenningsteken kan werken voor games van Mario. Voor het brede publiek of voor andere producten is dit misschien een nietszeggend geluid, maar voor de consument die games koopt, durf ik wel te beweren dat die het geluidje zou herkennen.

 

Auteur: mr. F. Alsters

www. advocaatnijmegen.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s